Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI pada Materi Lingkaran
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v7i1.726Kata Kunci:
Circle, Critical Thinking, MathematicsAbstrak
Critical thinking skills are abilities that must be developed and possessed by someone in an investigation that involves six indicators of Interpretation, Analysis, Evaluation, Inference, Explanation, and Self-Regulation. This study aims to describe students' critical thinking skills in solving math problems. The type of research used is descriptive qualitative where this method is used in analyzing students' critical thinking skills. The subjects in this study were SMA Negeri 2 Semarang class XI-9 students totaling 36 students, 26 female students and 10 male students, after consideration, the subjects were taken based on the level of ability in answering questions high, medium, and low. Techniques in data collection are observation, tests and interviews. Data validity uses triangulation techniques and the analysis techniques used in this study are data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results in this study that there are differences in students' critical thinking skills in solving mathematical problems where high level students are able to fulfill the indicators of six indicators optimally. Medium level students are able to fulfill four indicators less optimally. The low level is only able to achieve a few and not optimal.
Referensi
Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., dan Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 01(01), 1–12.
Asdarina, O., Johar, R., dan Hajidin, H. (2019). Upaya Guru Mengembangkan Karakter Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pembelajaran Matematika. Jurnal Peluang, 7(1), 31–43.
Astuti, A. P., Aziz, A., Sumarti, S. S., dan Bharati, D. A. L. (2019). Preparing 21st Century Teachers: Implementation of 4C Character’s Pre-Service Teacher through Teaching Practice. Journal of Physics: Conference Series, 1233(1).
Benyamin, B., Qohar, A., dan Sulandra, I. M. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X Dalam Memecahkan Masalah SPLTV. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 909–922.
Clarisa, C., Rahma, F. L., Nur, F., Hasibuan, K., Khodijah, N., dan Maysarah, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Memecahkan Masalah Struktur Aljabar Ring Materi Daerah Integral Dan Field. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 52–60.
Davidi, E. I. N., Sennen, E., dan Supardi, K. (2021). Integrasi Pendekatan STEM (Science, Technology, Enggeenering and Mathematic) Untuk Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(1), 11–22.
Dewi, D. T. (2021). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 1(2), 149–157.
Farhaini, Nurul, et al. (2023). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4093–4096.
Febrianti, L. (2019). Pengembangan buku ajar pada mata pelajaran administrasi sarana dan prasarana. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 7(3), 138–142.
Hariananda, dan Zainuddin. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Ditinjau Dari Perbedaan Gender. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 8(1), 15–29.
Hidayanti, R., Alimuddin, dan Syahri’, A. A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender Pada Siswa Kelas VII.1 Smp Negeri 2 Labakkang. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 12(1), 71–80.
Ismail, S., dan Bempah, H. O. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Kalkulus I Materi Limit Fungsi. Jurnal Entropi, 13(1), 7–13.
Janah, S. R., Suyitno, H., dan Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 905–910.
Juhji, dan Suardi, A. (2018). Profesi Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik di Era Globalisasi. Jurnal Genealogi PAI, 5(1), 16–24.
Khairat, F., dan Fauzan, A. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Padang Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 8(2), 18–24.
Khoirunnisa, P. H., dan Malasari, P. N. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis siswa ditinjau dari self confidence. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 7(1), 49–56.
Majir, A. (2019). Blended Learning Dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad Ke-21. Sebatik, 23(2), 359–366.
Mu’arif, A. N., Andriyansah, R., Nataliasari, D., Rahmin, S., Kurniawati, S., dan Darmadi, D. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Saat Pandemi COVID-19 Pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 67–71.
Munawwaroh, L., Krisnamurti, C. N., Magdalena, M., dan Wahyuni, S. (2023). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) berbasis STEM pada Materi Kalor dan Perpindahannya di Kelas V SD Negeri Ploso. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2), 97–102.
Noer, S. H., dan Gunowibowo, P. (2018). Efektivitas Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Representasi Matematis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(2).
Oktavia, F. T. A., dan Qudsiyah, K. (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pembelajaran Matematika Di Smk Negeri 2 Pacitan. Jurnal Edumatic : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).
Olenggius Jiran Dores, Dwi Cahyadi Wibowo, S. S. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(1), 321–332.
Prihatmojo, A., Agustin, I. M., Ernawati, D., dan Indriyani, D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Abad 21. Prosiding SEMNASFIP, 1(1), 180–186.
Rachmantika, A. R., dan Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441. Semarang, Indonesia: Universitas Negeri Semarang.
Rosalinda, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Untuk Meningkatkan Keterampilan. UNESA Journal of Chemical Education, 4, 53–62.
Rositawati, D. N. (2019). Kajian Berpikir Kritis Pada Metode Inkuiri. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 3, 74.
Saleh, A. N. Al, Husniati, A., dan Gaffar, A. (2021). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Matematika Materi Pola Bilangan Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa Kels VIII SMP Negeri 34 Makassar. SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(20), 19–25.
Saleh, S. E. (2019). Critical Thinking as a 21 St Century Skill: Conceptions, Implementation, and Challenges in the EFL Classroom. European Journal of Foreign Language Teaching, 4(1), 1–16.
Sidiq Dr. Umar dan Choiri M.Ag Dr. Moh. Miftachul, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Sinurat, R., Tanjung, D. S., Anzelina, D., dan Abi, A. R. (2021). Analysis of Student Learning Achievement Class Iv At Sdn 097376 Sippan. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 28–37.
Sitorus, R. M., dan Nazaruddin, I. (2021). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Berpikir Kritis Siswa yang Diajar Menggunakan Pembelajaran Konvensional Dengan Kontekstual. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 1–17.
Subandowo, M. (2022). Teknologi Pendidikan di Era Society 5.0. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosial, 9(1), 24–35.
Suriati, A., Sundaygara, C., dan Kurniawati, M. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Kelas X Sma Islam Kepanjen. Rainstek Jurnal Terapan Sains Dan Teknologi, 3(3), 176–185.
Syafitri, E., Armanto, D., dan Rahmadani, E. (2021). Aksiologi Kemampuan Berpikir Kritis (Kajian Tentang Manfaat dari Kemampuan Berpikir Kritis). Journal of Science and Social Research, 4(3), 320.
Trisnawati, W. W., dan Sari, A. K. (2019). Integrasi Keterampilan Abad 21 Dalam Modul Sociolinguistics: Keterampilan 4C (Collaboration, Communication, Critical Thinking, Dan Creativity). Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 455–466.
Yunita, S., Rohiat, S., dan Amir, H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia Pada Siswakelas Xi Ipa Sman 1 Kepahiang. Alotrop, 2(1), 33–38.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Firda Aisa Miftahunida, Rasiman Rasiman, Agus Setiawan

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.