Analysis of Problematics and Ability to Understand Algebraic Mathematical Concepts of Class X High School Students
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v7i2.761Kata Kunci:
Problems, Ability, Understanding, Concept, MathematicsAbstrak
This study employs a qualitative descriptive approach to explore high school students' understanding of algebraic concepts in Sungai Penuh City. The sample consists of 30 10th-grade students who were subjects of the study, assessed using a validated algebraic concept understanding test. The research process involved introducing the research objectives to the students and administering the test with adequate time. Data analysis was conducted descriptively to identify answer patterns, challenges faced by students, and the level of understanding of algebraic concepts demonstrated. Findings indicate significant challenges in students' mathematical concept comprehension, particularly in grasping basic concepts such as algebraic terms and the use of mathematical representations. To enhance students' understanding, it is recommended to implement a holistic learning approach that strengthens foundational concepts, integrates various mathematical representations, and provides direct problem-solving experiences. This research is expected to contribute to improving the effectiveness of mathematics education at the high school level.
Referensi
Al-Mutawah, M. A., Thomas, R., Eid, A., Mahmoud, E. Y., & Fateel, M. J. (2019). Conceptual Understanding, Procedural Knowledge and Problem-Solving Skills in Mathematics: High school Graduates Work Analysis and Standpoints. International Journal of Education and Practice, 7(3), 258–273. https://doi.org/10.18488/journal.61.2019.73.258.273
Alamsyah, N. (2016). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMAN 102 Jakarta. (SAP) Susunan Artikel Pendidikan, 1(2), 155–164.
Andriani, T., Suastika, K., & Sesanti, N. R. (2017). Analisis Kesalahan Konsep Matematika dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Kelas X TKJ SMKN 1 Gempol Tahun Pelajaran 2016/2017. Pi: Mathematics Education Journal, 1(1), 34–39. https://doi.org/https://doi.org/10.21067/pmej.v1i1.1998
Dewi, S. I. K., & Kusrini. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Faktorisasi Bentuk Aljabar SMP Negeri 1 Kamal Semester Gasal Tahun Ajaran 2013/2014. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 195–202. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/25554/23429
Giawa, L., Gee, E., & Harefa, D. (2022). Analisis kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Bentuk pangkat dan akar di Kelas XI SMA Neger 1 Ulususua Tahun Pembelajaran 2021/2022. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(18).
Hadi, S., & Radiyatul, R. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–61. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i1.603
Hanifah, H., & Abadi, A. P. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Teori Grup. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 235. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.626
Hasibuan, I. (2015). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar di Kelas VII SMP Negeri 1 Banda Aceh Tahun
Pelajaran 2013/2014. Jurnal Peluang, 4(1), 5–11.
Juniantari, M., Pujawan, I. G. N., & Widhiasih, I. D. A. G. (2018). Pengaruh Pendekatan Flipped Classrom Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA. Journal of Education Technology, 2(4), 197–204.
Lubis, M. S. (2024). Analisis Kesulitan Memahami Konsep Matematis Ditinjau dari Kemampuan Metakognisi Siswa Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sibolga. Farabi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.47662/farabi.v7i1.689
Malihatuddarojah, D., & Prahmana, R. C. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Operasi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1–8. https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.6668.1-8
Oktoviani, V., Widoyani, W. L., & Ferdianto, F. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Edumatica, 9(1), 39–45. https://doi.org/10.31949/dm.v5i2.6807
Ramadani, F. (2020). Perbedaaan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Pemecahan Masalah Siswa yang Diajar Dengan Model Pembelajaran Teams Games Tournament dan Make Match di MTs PP Tarbiyah Islamiyah Hajoran. Electoral Governance Jurnal Tata Kelola Pemilu Indonesia, 12(2), 6.
Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41–50. https://doi.org/10.31629/jg.v2i1.60
Sugiarti, L. (2018). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 323–330.
Suswigi, S., & Zanthy, L. S. (2019). Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa MTs di Cimahi Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 40–46. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.77
Umam, M. A., & Zulkarnaen, R. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jornal Educatio, 8(1), 303–312. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1993
Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Hanifa Faradilla, Rahmi Putri, Rilla Gina Gunawan
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.