Efektivitas Pembelajaran Active Learning dengan Metode MIKiR untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v7i2.806Kata Kunci:
Colaboration skills, active learning, MIKiRAbstrak
This research aims to determine the effectiveness of the active learning learning model using the MIKiR method in improving collaboration skills and to find out how much students' collaboration skills have increased in mathematics learning in class VII of SMP Negeri 1 Bintan. The method used in this research is a quasi-experiment type experiment. The research instruments used were a collaboration skills questionnaire and observation sheet. The collaboration skills questionnaire contained aspects of commitment, respect for others, deliberation and participation. Data collection techniques with the experimental class which will receive treatment using active learning learning with the MIKiR method and the control class which will use conventional learning. The data analysis technique uses a non-parametric statistical test, namely the Wilcoxon test. Next, to test the increase, an n-gain test was carried out. The results of this research show that active learning using the MIKiR method is effective in improving students' collaboration skills with a greater average N-gain value for the experimental class, namely 0.48 and an average N-gain for the control class, namely 0.11.
Referensi
Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800
Akbar, S. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Kolaborasi dan Komunikasi Siswa Kelas VII Melalui Model Peembelajaran Kooperatif Teknik Jigsaw. Jurnal PAKAR GURU: Pembelajaran Dan Karya Guru, 2(2), 189–195. https://ejournal-leader.com/index.php/pakar
Asyhari, H., & Arsana, I. M. (2022). PENERAPAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOLABORASI DAN HASIL BELAJAR PEKERJAAN DASAR TEKNIK OTOMOTIF SISWA KELAS X TKR 4 DI SMK NEGERI 7 SURABAYA Hamdan Asyhari I Made Arsana Abstrak. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 12, 19–24.
Baharun, H. (2015). PENERAPAN PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH-Juni 2015. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 01(01), 34–46.
Dewi, M., & Simanjuntak, R. (2019). MEMBANGUN KETRAMPILAN 4 C SISWA DALAM MENGHADAPI REVOLUSI INDUSTRI 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan (Vol. 3). http://semnasfis.unimed.ac.id2549-435x
Ekafitri, R. (2023). PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA MELALUI PENDEKATAN MIKIR DENGAN MENGGUNAKAN DESAIN PEMBELAJARAN. 8(1), 9–21.
Handayani, D. P. (2018). Pengembangan Multimedia Prezi Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Hukum-Hukum Dasar Kimia Kelas X IPA di SMAN 1 Bukittinggi. 2018. https://osf.io/preprints/inarxiv/yqpcm/%0Ahttps://osf.io/preprints/inarxiv/yqpcm/download
Istna, O., Nur, U., Niam, F., & Yudho, A. (2022). Pengembangan Media Puzzle Dengan Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi Dan Keaktifan Belajar Pada Materi Sumber Daya Alam Siswa Kelas IV di SDN Wonorejo 2. Patria Educational Journal, 2, 84–93. https://doi.org/https://doi.org/10.28926/pej.v1i2
Nirmalasari, Santiani, & Rohmadi, H. M. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA POKOK BAHASAN GETARAN HARMONIS. EduSains, 4(3), 74–94.
Nurhamidah, O. P. (2022). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN KEMAMPUAN KOLABORASI SISWA KELAS VIII MTs PLUS BURHANUL HIDAYAH. 8.5.2017.
Nurwahidah, N., Samsuri, T., Mirawati, B., & Indriati, I. (2021). Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa Menggunakan Lembar Kerja Siswa Berbasis Saintifik. Reflection Journal, 1(2), 70–76. https://doi.org/10.36312/rj.v1i2.556
Pratiwi, I. A. (2015). PENGEMBANGAN MODEL KOLABORASI JIGSAW ROLE PLAYING SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN BEKERJASAMA SISWA KELAS V SD PADA PELAJARAN IPS. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(2).
Purnamawati, H. (2021). Mengembangkan Keterampilan Komunikasi dan Kolaborasi Melalui Pembelajaran Aktif dengan Pendekatan MIKiR. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(2), 664. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i2.1521
Saragih, N. (2022). Penggunaan Metode MIKiR (Mengalami, Interaksi, Komunikasi, Refleksi) Dalam Pembelajaran Bahasa. Skylandsea Profesional: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Teknologi, 2(2), 206–209.
Saragih, R. M. B., & Simamora, Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(2), 189–196. https://doi.org/10.47662/farabi.v4i2.250
Sholilah, E. P., Sugiyanti, Rasiman, & Astuti, D. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Pada Materi Aritmatika Sosial. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7, 59–67. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i0.815
Sumarti. (2019). Efektivitas Pembelajaran Berdasarkan Masalah Dalam Meningkatkan Aktivitas Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sma. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(2), 29–36. https://doi.org/10.33578/prinsip.v1i2.26
Susilawathi, H. (2019). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA PETA PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS V MI MARAQITTA’LIMAT GELUMPANG MAMBEN DAYA LOMBOK TIMUR TAHUN AJARAN 2018/2019. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology.
Tanoto Foundation. (2018). Modul I – Praktik yang Baik dalam Manajemen Berbasis Sekolah.
Ulhusna, M., Putri, S. D., & Zakirman, Z. (2020). Permainan Ludo untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran Matematika. International Journal of Elementary Education, 4(2), 130. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i2.23050
Usmadi. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Tipe Learning Starts With Question (LSQ) dalam Pembelajaran Matematika. Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat, 1–12. http://eprints.umsb.ac.id/214/
Wijayati, P. H., Ardiyani, D. K., & Hidayat, E. (2022). Feedback Strategies: an Effort To Enhance the Critical Thinking Skills of Daf-Learners in Indonesia. International Journal of Education, 15(2), 79–88. https://doi.org/10.17509/ije.v15i2.29076
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Yuyun Elfrida Br Simanjuntak, Roma Doni Azmi, Aang Yudho Prastowo

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.