Analisis Kemampuan Penalaran Statistis Siswa pada Materi Penyajian Data Berkelompok Ditinjau dari Self Confidence Siswa
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v7i2.820Kata Kunci:
analysis, statistical reasoning, self confidenceAbstrak
This research aims to analyze students' statistical reasoning processes in group data presentation material in terms of students' self-confidence. This research is a type of research, namely descriptive qualitative. Because this research will describe students' statistical reasoning processes in group data presentation material in terms of students' self-confidence. The subjects of this research were 29 students of class XII MIPA 4 SMA Negeri 4 Tanjungpinang who were then narrowed down to 2 students representing each self-confidence categori, namely high self-confidence, medium self-confidence, and low self-confidence. The results of this research were that there were 5 students who had high self-confidence, 20 students who had moderate self-confidence, and 4 students who had low self-confidence. Students who have high self-confidence and moderate self-confidence meet all indicators of statistical reasoning, while students who have low self-confidence do not meet all indicators of statistical reasoning.
Referensi
Aeni, E. E. Z., Nurfahriani, I., & Kadarisma, G. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri Dan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 531. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p531-538
Anggraini, A. (2023). Self Confidence Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Berbasis Masalah.
Anwar, L. K. (2022). Proses Penalaran Statistik Siswa MTs Wahid Hasyim 02 DAU Dalam Memecahkan Masalah Peluang [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/35699/1/17190023.pdf
Hidayah, N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Self Confidence Siswa Kelas X MA Al Asror Kota Semarang. Skripsi, 191–194.
Kesumawati, N., & Octaria, D. (2019). Level Kemampuan Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional, 619–624.
Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Analisis Kesulitan Dalam Materi Statistika Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran Dan Komunikasi Statistis. Prisma, 6(2), 173–179. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.209
Mawadah, L. P. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Statistis Siswa Berdasarkan Taksonomi Solo [Universitas Siliwangi]. http://repositori.unsil.ac.id/id/eprint/9649
Muniroh, L., & Buchori, A. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel ( SPLTV ). FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 49–58.
Nisa, S., Zulkardi, Z., & Susanti, E. (2018). Kemampuan Penalaran Statistis Siswa Pada Materi Penyajian Data Histogram Melalui Pembelajaran Pmri. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 21–40. https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.5460.21-40
Perwira, H. R., Santosa, F. H., & Ibrahim, M. (2019). Mengidentifikasi dan Mengembangkan Kemampuan Penalaran Statistis. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 5(1), 29–41. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mesuisu
Rahmatina, D. (2021). Penalaran statistis dalam perspektif komognitif mahasiswa tentang variabilitas [Universitas Negeri Malang]. http://repository.um.ac.id/id/eprint/263342
Ramdan, Z. M., Veralita, L., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Analisis Self Confidence Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smk Pada Materi Barisan Dan Deret. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 171. https://doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1335
Rohana, R., & Ningsih, Y. L. (2020). Students’ Statistical Reasoning in Statistics Method Course. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 81–90. https://doi.org/10.22342/jpm.14.1.6732.81-90
Rosidah. (2016). Penalaran statistis siswa sma dalam pemecahan masalah statistika ditinjau dari perbedaan gender (studi kasus untuk siswa dengan kemampuan matematika rendah). Prosiding Seminar Nasional, 02(5), 57–65.
Satriani, D., Yuhana, Y., & Khaerunnisa, E. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematika dalam Menyelesaikan Soal Setipe PISA Ditinjau dari Disposisi Matematis Siswa. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(2), 149–168. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v13i2.7215
Sidik, A., Ramlah, & Utami, M. R. (2017). Hubungan Antara Self-Confidence Dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (SESIOMADIKA) 2017, 4, 222–226.
Sugiyono. (2020). Metode penelitian: kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Susana, A. (2023). Penalaran Statistis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Ukuran Pemusatan Data Berdasarkan Gaya Kognitif. 4(1), 88–100.
Wahab, A., Syahid, A., & Junaedi, J. (2021). Penyajian Data Dalam Tabel Distribusi Frekuensi Dan Aplikasinya Pada Ilmu Pendidikan. Education and Learning Journal, 2(1), 40. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i1.91
Wahyuni, S., Rahmatina, D., & Resmery, L. (2023). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Self Confidence Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII. Universitas Maritim Raja Ali Haji.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Lina Lina, Desi Rahmatina, Mariyanti Elvi
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.