Penggunaan Media Permainan Congklak sebagai Konteks Masalah Realistik Pada Pembelajaran KPK dan FPB Kelas 5

Penulis

  • Witrinia Fauziyani Universitas Muria Kudus
  • Karina Wardani Universitas Muria Kudus
  • Eka Zuliana Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.938

Kata Kunci:

Congklak Game, Realistic Conteks, KPK and FPB

Abstrak

Mathematics education in elementary school often encounters obstacles, especially in abstract concepts such as LCM and GCD. Many students have difficulty understanding this material, which is often considered boring and difficult. One of the efforts that can optimize students' knowledge is by using interactive interactive learning media, such as the traditional game of congklak. This study focuses on analyzing the use of congklak game media as a realistic problem context in learning KPK and FPB in grade 5 of SDN Jambean 03. This study uses a descriptive qualitative method, with data collection through observation, interviews, and documentation. This study aims to connect mathematical concepts with daily experiences or relevant activities in students' lives, with the use of the KPK and FPB congklak game utilized as a useful tool to provide a real context or context of realistic problems in the learning process The results showed that the use of congklak media as a learning tool that can make students understand the learning of KPK and FPB.

Referensi

Adilingtyas, S. (2022). Koneksi Matematika dalam Proses Penyelesaian Soal Cerita Materi FPB dan KPK Siswa Kelas IV SD. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin …, 1(2), 54–59.

Arianti, S., Fahriza Fuadiah, N., Riyanti, H., & Keguruan dan Ilmu Pendudukan, F. (2023). Desain Didaktis Pembelajaran FPB Dan KPK Untuk Kelas 4 Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 13950–13965.

Azzalia Niken Puspaningrum1, Ika Ari Pratiwi2, E. Z. (2024). Pengembangan media komantatika (komik pengolahan data matematika) melalui pendekatan. 09(September), 735–752.

Barutu, S., Kasih, M. T. C., Messakh, Y. K., & Anugrahana, A. (2024). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran PMRI Berbasis Satuan Waktu di Kelas II SD. Jurnal Basicedu, 8(1), 871–878. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6136

Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280

Faradhila, S. A., Aryanti, M. P., & Zuliana, E. (2024). Pembelajaran Matematika Materi Pengukuran Dengan Media Monopoli Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 5(1), 15–23. https://doi.org/10.30738/jipg.vol5.no1.a16909

Fitri, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sponges Dakon Pada Materi FPB dan KPK Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 171–178. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i2.p171-178

Fitriah, E. N., Febriani, W. D., & Pratama, F. F. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi KPK dan FPB Menggunakan Alat Peraga Papan Multifungsi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2614–3097), 16904–16911.

Fitriani, L., Refianti, R., & Yanto, Y. (2023). Systematic Literature Review: Desain Modul Dengan Pendekatan PMRI Pada Kurikulum Merdeka. Polinomial : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.56916/jp.v2i1.397

Khabibatur Rohmah, D. P., Vika Ivania, & Eka Zuliana. (2024). Pembelajaran Pecahan Melalui Pendekatan PMRI Berbantuan Media Bambu. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(02), 35–43. https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.5707

Khasanah, B. A., Amorie, J., & Sholikhah, N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Materi Kekonvergenan Barisan Dan Deret. Farabi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 46–52.

Lestariningsih, L., & Trismawati, A. (2020). Penerapan Pendekatan PMRI Pada Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 117. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.10078

Nurafifah, L., Wati, M., & Ismunandar, D. (2024). Pendampingan Belajar Matematika Pada Materi FPB dan KPK Dengan Mengimplementasikan Permainan Congklak dan Media Sempoa Di MI PUI Tulungagung. Abdi Wiralodra : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 111–129. https://doi.org/10.31943/abdi.v6i1.159

Purba, G. F. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada konsep Merdeka Belajar. Sepren, 4(01), 23–33. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i01.732

Susanti, S., & Nurfitriyanti, M. (2018). Pengaruh Model Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas VII SMPN 154 Jakarta. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 3(2), 115. https://doi.org/10.30998/jkpm.v3i2.2260

Tajudin Nor SDN, M. (2020). Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series 3 (3) (2020) 1543-1546 Pembelajaran Matematika Realistik Pada Materi KPK Dan FPB. 3(3), 1543–1546. https://jurnal.uns.ac.id/shes

Veny Maolaa Firdaus, & Lisa Virdinarti Putra. (2022). Pengaruh Model Realistic Mathemac Education Berbantuan Congklak Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Materi Kpk Dan Fpb Sd Negeri 4 Purbowangi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(2), 65–73. https://doi.org/10.55606/jupensi.v2i2.301

Yuliana, I. A., Rachmadtullah, R., & Fiantika, F. R. (2022). Penggunaan Media Papan Pintar Untuk Mengetahui Nama-Nama Bangun Datar dan Bangun Ruang Pada Kelas 2. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1), 163–173. https://katadata.co.id/berita/2020/01/06/baru-83-peserta-bpjs-kesehatan-per-akhir-2019-

Unduhan

Diterbitkan

2025-06-29

Cara Mengutip

Fauziyani, W., Wardani, K., & Zuliana, E. (2025). Penggunaan Media Permainan Congklak sebagai Konteks Masalah Realistik Pada Pembelajaran KPK dan FPB Kelas 5. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 8(1), 93–101. https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.938

Terbitan

Bagian

Articles