Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dalam Menyelesaikan Soal Segi Empat

Penulis

  • Agnes Meilina Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah, Medan-Indonesia
  • Ibnu Dzakwan Universitas Muslim Nusantara
  • Nur Azizah Br. Marbun Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah, Medan-Indonesia
  • Ramadhani Ramadhani Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah, Medan-Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.968

Kata Kunci:

Problem solving abilities, contextual problems

Abstrak

 This research is based on low, medium and high problem solving abilities to solve contextual problems. Researchers used a qualitative descriptive approach to analyze the problem solving abilities of SMP Negeri 34 Medan class VIII using rectangular material. The next data collection technique is interviews. The test was carried out on 29 students, where three people were selected who had high (S1), medium (S2), and low (S3) problem solving abilities. Based on the results of tests and interviews, students in the high category have four areas of mathematical problem solving ability: the ability to understand problems, the ability to formulate problem solving plans, the ability to solve problems, and recheck the answers they get.  This shows that the indicators can be met. Students show that in the medium category they are able to fulfill three indicators of mathematical problem solving ability: the ability to understand a problem, the ability to formulate a problem solving plan, and the ability to carry out problem solving. . On the other hand, students who are in the low category show that they are only able to fulfill two indicators, namely understanding the problem and planning a solution to the problem.

Referensi

Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV.Syakir Media Press.

Allo, D. P., Sudia, M., Kadir, & Hasnawati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Setting Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di SMP Swasta Antam Pomalaa. Jurnal Pendidikan Matematika , 10(1), 19-30.

Ayu, A. R., Fatkul, A., Suhartono, & Herfa, M. D. (2022). Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Journal of Mathematics Education Research (JMER) , 1(1), 25-31.

Dhestriana, K. S., Diana, E., & Lovika, A. R. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio , 9(2), 431-439.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika , 3(2), 315-322).

Ermawati, D., & Zuliana, E. (2020). Implementation of Open-Ended Problems on Mathematical Problem-Solving Skill of Elementary School Students. Jpsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) , 6(2), 145-157.

Fitriyah, S. L., & Haerudin. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Himpunan. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , 9(2), 147-162.

Irma, P., & Wahyu, S. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika (KAM). Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang , 3(2). 207-215.

Lisa, M., & Achmad, B. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV). Jurnal Farabi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 7(1), 49-58.

Nuraini, Maimunah, & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMPN 1 Rambah Samo Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Numerical: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 3(1), 63-76.

Nurhikmayati, I. (2019). Implementasi STEAM dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Didactical Mathematics , 1(2), 41-50.

Pratiwi, R., & Hidayati, N. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas XI SMK Berdasarkan Tahapan Polya. Jurnal Educatio FKIP UNMA , 8(1), 256-263.

Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika , 8(2). 331-340.

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika , 2, 439-443.

Rambe, A. Y., & Afri, L. D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika , 9(2), 175-187.

Reski, R., Hutapea, N., & Saragih, S. (2019). Peranan Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning) , 2(1), 049-057.

Salwa, Z. R., Nani, R., & Diar, V. R. (2023). Analisis Kesulitan Siswa dalam Memecahkan Masalah pada Materi Persamaan Kuadrat Berdasarkan Prosedur Polya. Primatika, Jurnal Pendidikan Matematika , 12(2). 139-152.

Unduhan

Diterbitkan

2025-06-30

Cara Mengutip

Meilina, A., Dzakwan, I., Br. Marbun, N. A., & Ramadhani, R. (2025). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dalam Menyelesaikan Soal Segi Empat. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 8(1), 136–144. https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.968

Terbitan

Bagian

Articles