Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal HOTS Pada Materi Bilangan Berpangkat

Penulis

  • Qotrunnada Salsabila Universitas Pendidikan Indonesia
  • Tatang Herman Universitas Pendidikan Indonesia
  • Aan Hasanah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.976

Kata Kunci:

exponential numbers, HOTS, reasoning ability

Abstrak

This study aims to describe the level of mathematical reasoning ability of junior high school students in solving HOTS problems on the material of exponents by dividing them into three categories, namely high, medium, and low. The method used in this study is descriptive qualitative. The subjects of the study consisted of 25 grade IX students at one of the State Junior High Schools in Pekanbaru. The instrument used in the study was a mathematical reasoning ability test instrument with the material of exponents of 4 HOTS questions in the form of descriptions. The data analysis techniques used in this study consisted of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that there were 2 students with a percentage of 8% in the high category, 20 students with a percentage of 80% in the medium category, and 3 students with a percentage of 12% in the low category. It can be concluded that the mathematical reasoning ability of grade IX students at one of Pekanbaru's junior high schools in solving HOTS problems on the material of exponents is still in the moderate category.

Referensi

Alfionita, F., & Hidayati, N. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Sesiomadika, 950–956. http://pmat-unsika.eu5.org/Prosiding/64RisnaTianingrum-SESIOMADIKA-2017.pdf

Anugrawan, K., & Rosyidi, A. H. (2023). Penalaran Analogi Peserta Didik SMP dalam Menyelesaikan Dua Masalah dengan Kesamaan Permukaan Rendah. MATHEdunesa, 12(3), 834–857. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v12n3.p834-857

Asoraya, M. S., & Ruli, R. M. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3053–3066. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2412

Cahya, I., & Warmi, A. (2019). Analisis Tingkat Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, Sesiomadika, 12(1), 602–609. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2656

Hardianti, S. R., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kemapuan Representasi Matematis Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1093–1104. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1093-1104

Hutabarat, H., Elindra, R., & Harahap, M. S. (2022). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar di SMA Negeri Sekota Padangsidimpuan. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(3), 58–69. http://journal.ipts.ac.id/index.php/

Jannah, F., Rahdiansyah, Sari, R., Fahlevi, R., Wardini, S., Aisyah, S., & Kurniawan, W. (2022). Pembelajaran HOTS Berdasarkan Pendekatan Lingkungan DI Sekolah Dasar. PRIMARY: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(February), 189–197.

Julaeha, S., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Pada Materi Fungsi Kuadrat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6), 663–670. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.663-670

Kasman, R. N., Rustina, R., & Herawati, L. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis. 1(3), 249–258. http://repositori.unsil.ac.id/10280/%0Ahttp://repositori.unsil.ac.id/10280/9/BAB 2.pdf

Kemendikbudristek. (2022). Peraturan Pemerintah Tentang Dimensi, Elemen, dan Sub-Elemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka. In Kemendikbudristek BSKAP RI (Issue 021).

Maliki, S. M., Anindya, A. F., & Karimah, S. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS Materi Eksponen. ProSANDIKA UNIKAL, 5, 405–412.

Muniroh, L., & Buchori, A. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV). FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 49–58. https://doi.org/10.47662/farabi.v7i1.704

Putri, D. F. P., & Masriyah, M. (2022). Profil Penalaran Analogi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar. MATHEdunesa, 11(1), 134–144. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n1.p134-144

Rustini, A. P., & Siswono, T. Y. E. (2020). Kualitas Pengajuan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Ber-IQ Superior. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 835–845. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.261

Susanto, T. T. D., Solihin, R. R., Fauziyah, E. P., Yanti, N. V. I., & Ramadhania, A. P. (2024). Upaya Pemerintah Indonesia dalam Meningkatkan Kualitas Guru Ditinjau Dari Hasil PISA 2022: Sebuah Kajian Pustaka. Perspektif Ilmu Pendidikan, 38(1), 57–65. https://doi.org/10.21009/pip.381.6

Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.236

Unduhan

Diterbitkan

2025-06-29

Cara Mengutip

Salsabila, Q., Herman, T., & Hasanah, A. (2025). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal HOTS Pada Materi Bilangan Berpangkat. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 8(1), 21–28. https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.976

Terbitan

Bagian

Articles