Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar Siswa Kelas III SDN Tanjung Barat

Penulis

  • Okta Rosfiani Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Wa Ode Adelia Citra Viallo Universitas Muhammadiyah Jakarta, Indonesia
  • Dhea Safitri Universitas Muhammadiyah Jakarta, Indonesia
  • Ayatullah Said Abdullah Universitas Muhammadiyah Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.995

Kata Kunci:

learning outcomes, mathematics, demonstration method, CAR

Abstrak

According to preliminary findings, class III mathematics instruction at SDN Tanjung Barat 09 that uses lecture and Q&A formats is less successful in producing the best learning results when it comes to flat geometry content. Just 42.3% of pupils have finished studying this content. By using the demonstration technique, this study seeks to address this issue and enhance student learning outcomes. Two cycles of Classroom Action Research (CAR) were conducted. To boost students' active engagement in learning, the demonstration technique was used in conjunction with instructional aids and learning materials like movies in each cycle. and it achieved a really satisfactory 92.31% in the second cycle. This improvement in learning outcomes demonstrates how well the demonstrative method works for teaching flat geometry content. This is because kids may learn visually and kinesthetically through the presentation approach, which makes the concept more tangible and simpler to recall. Additionally, using a variety of instructional resources and learning materials can boost students' willingness to learn.

Referensi

A. Azizah. (2021). PENTINGNYA PENELITIAN TINDAKAN KELAS BAGI GURU DALAM PEMBELAJARAN. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

A. Dahlan. (2020). Efektivitas Penerapan Metode Ceramah Dan Demonstrasi Pada Pembelajaran Wudhu Di Sdn I Jingahdi Muara Teweh. (Doctoral Dissertation, IAIN Palangka Raya)

Bhidju, R. H. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Demonstrasi. Ahlimedia Book.

Fitrah, A., Yantoro, Y., & Hayati, S. (2022). Strategi Guru dalam Pembelajaran Aktif Melalui Pendekatan Saintifik dalam Mewujudkan Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(2), 2943–2952. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2511

Gusmaningsih, I. O., Azizah, N. L., Suciani, R. N., & Fajrin, R. A. (n.d.). Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 2023.

Hanafia, A., Ghufron, S., Susiana Mujiati, S., Nahdlatul Ulama Surabaya, U., & Gunungsari III Surabaya, S. (n.d.). Peningkatan Hasil Belajar Matematika pada Materi Simetrı Lipat dan Putar melalui Metode Demonstrasi di Kelas III.

Lubis, M. S. (2024). Analisis Kesulitan Memahami Konsep Matematis Ditinjau dari Kemampuan Metakognisi Siswa Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sibolga. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika. 7(1), 1–08.

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21

Maliarni. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Penjumlahan dan Pengurangan Dengan Penggunaan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas I SD Negeri 08 Salimpaung. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 3(2), 426-430.

Muawanah, E. I., & Muhid, A. (2021). JIBK UNDIKSHA Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid-19 : Literature Review. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1), 90–98. https://doi.org/10.23887/XXXXXX-XX-0000-00

Parnawi, A., Tinggi, S., Islam, A., & Batam, I. S. (n.d.). PENELITIAN TINDAKAN KELAS (Classroom Action Research). https://www.researchgate.net/publication/349492185

Putra, R. E., & Clara, N. (2020). PENGGUNAAN ALAT PERAGA SEDERHANA TANGGA SATUAN BERAT DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN METODE DEMONSTRASI. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1).

Smk, D. L., & Banyuputih, D. (2022). PENERAPAN KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMK DIPONEGORO BANYUPUTIH. Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4).

Syaeful Millah, A., Arobiah, D., Selvia Febriani, E., & Ramdhani, E. (n.d.). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 2023.

Tamami, M., Santi, V. M., & Aziz, T. A. (2023). Pengembangan Buku Ajar Matematika dengan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) pada Materi Statistika untuk Siswa Kelas XI SMK Bisnis dan Manajemen. International Journal of Progressive Mathematics Education, 3(1), 24–34. https://doi.org/10.22236/ijopme.v3i1.7620

Unduhan

Diterbitkan

2025-06-29

Cara Mengutip

Rosfiani, O., Viallo, W. O. A. C., Safitri, D., & Abdullah, A. S. (2025). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar Siswa Kelas III SDN Tanjung Barat. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 8(1), 68–75. https://doi.org/10.47662/farabi.v8i1.995

Terbitan

Bagian

Articles