PENGARUH PENDEKATAN ETNOMATEMATIKA PADA MUSEUM SIMALUNGUN TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA

Penulis

  • Ulfa Annisa Lubis Universitas Alwashliyah Medan
  • Minta Ito Simamora Universitas Alwashliyah Medan
  • Fatmah Syarah Universitas Alwashliyah Medan
  • Clarine Aurellia Universitas Alwashliyah Medan

DOI:

https://doi.org/10.47662/pedagogi.v11i1.1000

Kata Kunci:

Etnomatematika, Pemahaman Konsep Matematis, Museum Simalungun

Abstrak

The ability to understand mathematical concepts of students is still relatively low, so that more factual learning is needed for students, one of which is with thei eithnomatheimatics approach. This study aims to deiteirminei thei eiffeict of thei eithnomatheimatics approach at thei Simalungun Museium on studeints' ability to undeirstand matheimatical conceipts. This study is a Quasi-Eixpeirimeint study with a samplei of class X-3 of 36 studeints. Thei data analysis teichniquei useis thei t-teist, nameily thei Paireid Samplei T Teist with thei heilp of IBM SPSS Statistics 25 softwarei. Thei reisults of thei study showeid that  was reijeicteid, wheirei thei  is  and thei  valuei is , so it can bei concludeid that theirei is an eiffeict of thei eithnomatheimatics approach at thei Simalungun Museium on thei ability to undeirstand matheimatical conceipts of class X studeints of SMA Budi Mulia Peimatang Siantar. The researcher hopes that this research will be one of the inputs for the mathematics learning curriculum and can be used as basic material for balancing contextual mathematics learning materials based on local culture.

Referensi

Afifah, S., Mudzakir, A., & Nandiyanto, A. B. D. (2022). How to calculate paired sample t-test using SPSS software: From step-by-step processing for users to the practical examples in the analysis of the effect of application anti-fire bamboo teaching materials on student learning outcomes. Indonesian Journal of Teaching in Science, 2(1), 81-92.

Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa: ditinjau dari kategori kecemasan matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24-32.

Faturrahman, M., & Soro, S. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Masjid Al-Alam Marunda Ditinjau dari Segi Geometri. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1955-1964.

Idris, K., Damanik, T. H., Sinaga, J. H., Butar-Butar, S. A., Girsang, E. K., Ajf, S. S. P., & Tambak, D. G. P. (2024). Manfaaat Museum Simalungun Dalam Meningkatkan Pengetahuan Sejarah dan Seni Budaya. Student Scientific Creativity Journal, 2(1), 32-36.

Nursanti, Y. B., Saputra, B. A., & Gibran, G. K. (2024). Systematic Literature Review: Efektivitas Penerapan Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Education and Development, 12(3), 107-113.

Pasaribu, A. S., Sipayung, F., Tambunan, H., & Simanjuntak, R. M. (2024). Eksplorasi Gajut Manik-Manik Dalam Budaya Simalungun Pada Konsep Geometri.Journal on Education 7(1), 3080–3089.

Pratama, B. A., Selviani, D., & Fitria, Y. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK Negeri 4 Kota Bengkulu. Computer and Informatics Education Review, 4(2), 5-9.

Putri, J. K., Agusdianita, N., & Oktariya, B. (2024). Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Pada Hasil Belajar Siswa: Tinjauan Literatur Sistematis. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 7, No. 3).

Regita, R. (2018). Kajian Bentuk, Fungsi Dan Makna Ragam Hias Rumah Bolon Simalungun Berdasarkan Tatanan Sosial Budaya Masyarakat Simalungun. ARTic, 1(2), 73-82.

Sianturi, R. (2022). Uji Homogenitas Sebagai Syarat Pengujian Analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386-397.

Siregar, A. R., Pakpahan, A. F. H., Siregar, E. B., Giawa, F., Siregar, J. M., Ramadhani, N., ... & Hasibuan, R. P. (2024, April). Etnomatematika Sebagai Sarana Penguatan Budaya Lokal Melalui Kurikulum Merdeka Belajar. In Prosiding Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 3, No. 1, pp. 44-57).

Widana, I, W., & Muliani, P, L., (2020). Uji Persyaratan Analisis. Lumajang: Klik Media.

Unduhan

Diterbitkan

2025-01-15

Cara Mengutip

Lubis, U. A., Simamora, M. I., Syarah, F., & Aurellia, C. (2025). PENGARUH PENDEKATAN ETNOMATEMATIKA PADA MUSEUM SIMALUNGUN TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1), 126–132. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v11i1.1000