EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA MUSEUM PUSAKA KARO DI KABUPATEN KARO

Penulis

  • Nur Rahmi Rizqi Universitas Alwashliyah Medan
  • Israq Maharani Universitas Alwashliyah Medan
  • Ramadhani Ramadhani Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Muslim Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.47662/pedagogi.v11i1.930

Kata Kunci:

Exploration, Ethnomathematics, Karo Heritage Museum

Abstrak

Mathematics and culture can be combined to make learning more innovative, enjoyable and at the same time getting to know the culture around you better. Ethnomathematics is a forum that bridges mathematics with the surrounding cultural context. This research aims to describe the results of the exploration of the concept of ethnomathematics at the Karo Heritage Museum, especially regarding spatial and flat shapes found in historical objects at the Karo Heritage Museum so that it can be used as a learning resource for students. The type of research used is qualitative research with an ethnographic approach. Data collection methods include observation and documentation. The results of the research show that there is an ethnomathematics exploration of historical objects in the Pusaka Karo museum, especially mathematical concepts which can be used as a contextual learning resource in schools.

Referensi

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.

Alghar, M. Z., & Fauzan, H. R. (2024). Rekonstruksi Model Matematis Pada Ornamen Pagoda Tian Ti Menggunakan Lindenmayer System. Jurnal Multidisiplin West Science, 3(02), 144–155.

Budiarto, M. T., Masruroh, A., Azizah, A., Munthahana, J., Awwaliya, R., & Yusrina, S. L. (2022). Etnomatematika teori, pendekatan, dan penelitiannya. Zifatama Jawara.

Dewi & Ardiansyah (2022). Dasar dan Proses Pembelajaran Matematika. Klaten. Lakeisha

D’Ambrosio, U. (2015). Mathematical modelling as a strategy for building-up systems of knowledge in different cultural environments. In Mathematical modelling in education research and practice: cultural, social and cognitive influences (pp. 35–44). Springer.

Dutra, É. D. R., Orey, D. C., & Rosa, M. (2023). Utilizando os jargões da cultura cafeeira como uma ação pedagógica para a etnomodelagem.

Fajriyah, Euis. (2018) Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika dalam Mendukung Literasi. PRISMA I, Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika.

Iryana, W., & Mustofa, M. B. (2023). Upaya Pelestarian Cagar Budaya Batu Bedil Melalui Komunikasi Partisipatif Interpersonal Pada Masyarakat Lokal Di Kabupaten Tanggamus Provinsi Lampung. PURBAWIDYA: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Arkeologi, 12(2), 138–155.

Istifada, F., Dewi, A. M., Firmansyah, M. R., & Pramesti, S. L. D. (2023). Kajian Etnomatematika dalam Seni Bangunan Masjid Jami Aulia Sapuro Pekalongan Dilihat dari Segi Geometri. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 69–84.

Jayanti, T. D., & Puspasari, R. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada Candi Sanggrahan Tulungagung. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 6(2), 53–66.

Nurwahid, M. (2021) Analisis Kesalahan Siswa SD Dalam Menyelesaikan Permasalahan Luas Gabungan Bangun Datar Berdasarkan Wotson's Error Category. Journal on Education, 03(04) 308-319

Litik, B. S. Y., & Argarini, D. F. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Artefak Peninggalan Sejarah Di Kota Ntt. Jurnal

Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 79–88.

Pratiwi, J. W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 1–12.

Rosid, A. (2021). Nilai-nilai dalam sastra anak sebagai sarana pembentukan karakter. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 6(1), 7–10.

Sardin, S., & Rosjanuardi, R. (2024). Konsep Aljabar pada Budaya Haroa Masyarakat Buton dan Pengintegrasiannya

dalam Pembelajaran Matematika. MATHEMA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(1), 315–334.

Zafitri, F. (2019). Pengembangan Media Permainan Monopoli Bernuansa Islami Berbantu Ice Breaking Pada Peserta Didik Kelas IV. UIN Raden Intan Lampung.

Unduhan

Diterbitkan

2025-01-14

Cara Mengutip

Rizqi, N. R., Maharani, I., & Ramadhani, R. (2025). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA MUSEUM PUSAKA KARO DI KABUPATEN KARO. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1), 32 38. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v11i1.930