Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Relasi dan Fungsi dengan Pendekatan Teori APOS
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v8i2.1050Kata Kunci:
conceptual understanding abilities, relations and functionsAbstrak
This study is a descriptive research with a qualitative approach. The purpose of this research is to describe students' conceptual understanding abilities on the topic of relations and functions using the APOS theory (Action, Process, Object, Schema). The subjects of this research were 32 students from class VIII.6. The study was conducted during the 2024/2025 academic year at SMP Negeri 57 Palembang. Data collection techniques used in this research were written tests and interviews. The data analysis techniques involved analyzing the results of the written tests and interviews. The findings revealed that students' conceptual understanding abilities fell into the medium category, with an average score of 68.75. Students demonstrated varied levels of understanding. Some students correctly solved problems showing they understood the basic rules of relations and functions, but struggled with more complex tasks, such as solving given functions, determining the set of ordered pairs in relations, and defining mappings.
Referensi
Aledya, V. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika pada siswa. May, 0–7.
Derfia, J., Yesi, G., & Yudhi, H. (2020). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas X IPS 2 SMAN 17 Batam. Jurnal Cahaya Pendidikan, 6(2), 128-138.
Dubinsky, E., & McDonald, M. A. (2001). APOS: A constructivist theory of learning in undergraduate mathematics education research. The Teaching and Learning of Mathematics at University Level: An ICMI study, 275–282.
Handayani, S. D. (2019). Pengaruh kecemasan matematika terhadap pemahaman konsep matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 4(1).
Ihsan, I. R., Pradipta, T. R., No, J. S. H., Hamka, J. T. M., & Rambutan, K. (2015). Pembelajaran fungsi di sekolah menengah pertama melalui pembelajaran kontekstual berbasis budaya Sunda. ResearchGate.
Kementrian Pendidikan Nasional. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.
Kurnia, I. A. (2017). Analisis hambatan penerapan fase-fase model Problem Based Learning (PBL) dalam pembelajaran matematika. In Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika Uny (pp. 41-48).
Kusuma, A., et al. (2022). Metode pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 8(3), 45–60.
Lestari, W., & Kartini, K. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal relasi dan fungsi di kelas VII SMP Negeri 4 Balai Jaya. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 4(1), 43-56.
Mayasari, D., & Habeahan, N. L. S. (2021). Analisis kemampuan pemahaman konsep siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 252-261.
Muthmainnah, M., Hapizah, H., & Somakim, S. (2019). Penerapan strategi probing prompting dalam pembelajaran matematika materi relasi dan fungsi di SMP. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 27-37.
Nurfalah, S., & Rahayu, L. (2021). Evaluasi hasil belajar matematika di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 123–135.
Septripiyani, K., & Novtiar, C. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII pada Materi Bentuk Aljabar di Masa Pandemi Covid-19. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(6), 1709-1722.
Syafri, R. (2016). Analisis kemampuan pemahaman matematis berdasarkan teori APOS. Jurnal Pendidikan Matematika.
Utomo, G. M., Setiawan, B., Rachmadtullah, R., & Iasha, V. (2021). What kind of learning media do you want? Need analysis on elementary school online learning. Jurnal Basicedu, 5(5), 4299-4305.
Waluyo, S. (2018, December). Analisis kesulitan siswa kelas XI menyelesaikan soal fungsi komposisi dan fungsi invers di SMA Al-Washliyah Tanjung Morawa TA 2015/2016. In Prosiding Seminar Nasional Sains Teknologi Humaniora dan Pendidikan (QSinastekmapan) (Vol. 1).
Yanala, N. C., Uno, H. B., & Kaluku, A. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Operasi Bilangan Bulat di SMP Negeri 4 Gorontalo. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 50-58.
Yufentya, W. E., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP pada Materi Lingkaran. Desimal: Jurnal Matematika, 2(3), 197-202.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Muhammad Ridho Rahman, Salsabila Widya Cahayani, Ellika Kurniadi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





