Desain dan Implementasi 3D pada Konsep Geometri Bangun Ruang Menggunakan SketchUp
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v8i2.1168Kata Kunci:
geometri, Bangun Ruang, media pembelajaran, sketchup, model 3D, model 4D, pemahaman konsepAbstrak
This research aims to develop 3D-based geometry learning media using the SketchUp application. The method used is the 4D development model, which includes Define, Design, Develop, and Disseminate. However, this research activity is conducted only up to the Development stage, which involves assessment and evaluation of the media by educational experts as well as a small trial with 13 students. The learning media created aims to help students understand the concepts of spatial geometry in a clearer, visual, and interactive way. Survey results indicate that the media using SketchUp is easy for students to use, which can help them better understand the shapes and structures of spatial figures. Additionally, this media is considered capable of increasing interest in learning and encouraging students to be more active in studying mathematics, especially geometry. Based on assessments from experts and student opinions, this learning media is regarded as good, interesting, and effective for aiding in learning. With a three-dimensional display, students can view spatial objects from various angles, allowing for better understanding.
Referensi
Akbar, A. (2021). Pemanfaatan Google SketchUp dalam pembelajaran matematika berbasis TIK. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 112–120.
Andriliani, D., Susanto, H., & Mahfud, M. (2022). Pengembangan kemampuan spasial siswa melalui pembelajaran geometri kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 45–53.
Auliani, A., & Rahayu, R. (2023). Pengembangan media interaktif berbasis 3D untuk pembelajaran geometri ruang. FARABI: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 101-110.
Fitriani, R., & Ananda, R. (2024). Tantangan pembelajaran geometri di era digital: Studi kasus pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 23–31.
Hikmayani, N., Suryadi, D., & Kurnia, D. (2023). Pengaruh aktivitas pembelajaran geometri terhadap ranah kognitif siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 8(2), 98–106.
Krismanja, R., & Hasan, A. (2021). Efektivitas penggunaan media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(3), 134–141.
Nugroho, F. A., Lestari, R. D., & Pratama, M. A. (2025). Pengembangan media pembelajaran berbasis SketchUp dengan pendekatan ADDIE untuk meningkatkan pemahaman gambar teknik siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Teknik, 13(1), 1–10.
Sari, M. P. (2021). Visualisasi konsep geometri ruang menggunakan Google SketchUp sebagai media pembelajaran. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 7(1), 59–66.
Sekarwulan, T. (2019). Pengaruh penggunaan media 3D SketchUp terhadap kemampuan spasial siswa dalam pembelajaran geometri. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 76–85.
Sekarwulan, T. (2021). Pemanfaatan SketchUp dalam meningkatkan pemahaman ruang siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 5(1), 45–52.
Ziqri, A. R. (2024). Peran SketchUp dalam meningkatkan pemahaman konsep desain dan kemampuan spasial siswa. Jurnal Pendidikan Desain dan Teknologi, 10(1), 27–36.
Nugroho, F. A., Lestari, R. D., & Pratama, M. A. (2025). Pengembangan media pembelajaran berbasis SketchUp dengan pendekatan ADDIE untuk meningkatkan pemahaman gambar teknik siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Teknik, 13(1), 1–10.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Indiana University: Center for Innovation in Teaching the Handicapped.
Yuniarti, N. (2020). Pengaruh media pembelajaran interaktif berbasis visual terhadap kemampuan visualisasi spasial siswa pada materi bangun ruang. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 8(1), 34–42.
Wijayanti, D., & Putra, S. (2022). Efektivitas penggunaan aplikasi SketchUp terhadap hasil belajar matematika siswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 10(1), 55-62.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Juliana Kholbi, Septiyana Bawarodi, Nadia Mariska, Aditiya Aditiya; Putri Sasalia, Endah nawang Wulan

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





