Meningkatkan Kemampuan Problem Solving Siswa Kelas V SDN Sukarindik Menggunakan Media Puzzle Pada Materi Pecahan Campuran
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v8i2.1240Kata Kunci:
Problem Solving, Puzzle Media, Mixed Fractions, Classroom Action ResearchAbstrak
Problem solving ability is one of the important skills in mathematics learning, especially in solving story problems on mixed fractions. The results of initial observations in grade V of SDN Sukarindik showed that students' problem solving abilities were still low, with only 33.33% of students achieving the Minimum Completion Criteria (KKM). This study aims to improve students' problem solving abilities through the use of fraction puzzle media in mathematics learning. The method used was the Classroom Action Research (CAR) model of Kemmis and McTaggart which was implemented in two cycles. Data collection instruments were tests, observations, and documentation. The results of the study showed a significant increase. The average student score increased by 36.91 points, namely from 46.42 (very poor category) in the initial ability test stage to 83.33 (good category) in cycle II. Learning completeness also increased by 57.14%, from 33.33% (very poor category) to 90.47% (very good category). Student activity in learning increased by 8%, from 80% to 88% (very good category). Teachers' ability in lesson planning also showed a 2.18% increase, from 96.73% to 98.91% (very good category). Thus, the use of puzzles has been proven to improve students' problem-solving skills in mixed fractions, as well as creating active, meaningful, and well-planned learning.
Referensi
Asrori, Muhammad. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Cv. Wacana Prima.
Darwanto, Khasanah, M., & Putri, A. M. (2022). Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah. Eksponen, 11(2), 25–35.
Daryanto. (2021). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Febriani, W. D., & Sidik, G. S. (n.d.). Pengaruh Pembelajaran Realistic Mathematics Education Dan Direct Instruction Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Siswa Sd.
Heruman. (2016). Model Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Husna, Maria. (2019). Media Pembelajaran Puzzle Dalam Pengembangan Kognitif Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 3, No. 2.
Irna Adelia, S. M. (2024). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Pengaruh Media Puzzle Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas I Sdn 3 Ampena. Vol, 9, No. 2, 2024,
Maryani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pecahan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 5(3), 78-92.
Murtiyasa, B., & Wulandari, V. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Materi Bilangan Pecahan Berdasarkan Teori Newman. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 713.Https://Doi.Org/10.24127/Ajpm.V9i3.2795
Muhsetyo, G. (2018). Pembelajaran Matematika Sd. Jakarta: Universitas Terbuka.
Nalole, M. (2018). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Pengurangan Pecahan Biasa Di Sdn 64 Kota Timur Kota Gorontalo. Pedagogika, 9(1), 47-52.
Polya, G. (2016). How To Solve It: A New Aspect Of Mathematical Method. Princeton: Princeton University Press.
Pratama, & Widodo. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Pecahan Campuran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 45-58.
Rahmat, N. (2013). Hakikat Pendididkan Matematika. Jurnal Iain Palopo.
Randi. 2018.Teori Penelitian Terdahulu. Jakarta: Erlangga
Gatessa, F. (2022). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi Bilangan Pecahan Kelas Iv Di Sd Negeri 040446 Kabanjahe Tahun Ajaran 2021/2022 (Doctoral Dissertation, Universitas Quality Berastagi).
Simatupang, R., Napitupulu, E., & Asmin, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self-Efficacy Siswa Pada Pembelajaran Problem Based Learning. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 29–39.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (Edisi Ke-2). Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukayati, (2008). Pembelajaran Operasi Penjumlahan Pecahan Di Sd Menggunakan Berbagai Media. Yogyakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik Dan Tenaga Kependidikan, Pppptk Matematika.
Toto Suwarsa, S. A.-A. (2020). Pengaruh Pajak Restoran Dan Pajak Hotel Terhadap Pengaruh Pajak Restoran Dan Pajak Hotel Terhadap. Jurnal Akuntansi.
Unaenah, S., Nurhasanah, N., & Fauziah, F. (2020). Matematika Untuk Sekolah Dasar. Bandung: Upi Press.
Windura, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 112-1
Zahrah, R., Sidik, G. S., & Febriani, W. D. (2024). Implementasi Penggunaan Perangkat Pembelajaran Mathematics In Context Dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Guru SD Terpencil. Abdimas Siliwangi, 7(1), 1–17. https://doi.org/10.22460/as.v7i1.21717
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Rahmi Nur Syabani, Riza Fatimah Zahrah, Winarti Dwi Febriani

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





