Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Eksponen

Penulis

  • Oyafianus Rindu Universitas Katolik Widya Mandira Kupang
  • Aloysius Joakim Fernandez Universitas Katolik Widya Mandira, Kupang-Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47662/farabi.v8i2.1278

Kata Kunci:

Eksponen, Kesalahan Siswa, Keterampilan, Pemahaman Konsep, Pemecahan Masalah

Abstrak

This study aims to analyze students’ errors in solving exponent problems in terms of conceptual understanding, skills, and problem-solving aspects. The research method employed was descriptive qualitative with two students of SMA St. Arnoldus Janssen Kupang as subjects, selected based on test results and teacher recommendations. The research instruments consisted of written tests and interviews, while the data analysis techniques included data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that the first subject made errors in the problem-solving indicator on question number 2 and errors in all indicators on question number 3. Meanwhile, the second subject made errors in conceptual understanding and skills on question number 1 and complete errors on question number 3. Overall, the most dominant errors committed by students were in conceptual understanding, skills, and problem-solving, particularly in applying the properties of exponents. These findings provide important implications for teachers to emphasize concept-based learning and provide varied practice problems to improve students’ skills and problem-solving abilities.

Referensi

Ayyasy, L., Munandar, D. R., Fkip, P. M., & Karawang, U. S. (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. 9(2), 1100–1107. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5049

Haryati, T., Suyitno, A., & Junaedi, I. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Smp Kelas Vii Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pemecahan Masalah Berdasarkan Prosedur Newman. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1). https://doi.org/10.15294/ujme.v5i1.9341

Kurniawan, A., Juliangkary, E., & Pratama, M. Y. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Fungsi. Media Pendidikan Matematika, 7(1), 72. https://doi.org/10.33394/mpm.v7i1.1679

Laela, D., Karlina, I., Vavarianti, T. E. U., Hadiati, S., & Luthfiah, S. (2025). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X MA Nurul Iman Al-Barkah pada Materi Eksponen. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 5(1), 25–36.

Layn, M. R., & Kahar, M. S. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 3(2), 59–145. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/matematika/article/view/855

Hasanah, J., Salsabila, Q., Herman, T., & Hasanah, A. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal HOTS Pada Materi Bilangan Berpangkat. 21–28.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2981

Rahmawati, D., & Dhian Permata, L. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Dengan Prosedur Newman. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika , 5(2), 173–185. http://jurnal.uns.ac.id/jpm

Supriyanto. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaiakan Soal Cerita Tentang Perbandingan. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 74–91. https://doi.org/10.51675/jp.v1i2.81

Susanto, H. A. (2011). Pemahaman Pemecahan Masalah Pembuktian Sebagai Sarana Berpikir Kreatif. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan, Dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 1997, 189–196.

Susanto, H. A. (2013). Pemahaman Mahasiswa Dalam Pemecahan Masalah Pembuktian Pada Konsep Grup Berdasarkan Gaya

Kognitif. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 20(2), 124–133.

Susanty, A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Berdasarkan Nctm SiswaSma Kelas X Ipa Pada Materi Eksponen Dan Logaritma. Jurnal Pendidikan Tambusai |, 2(4), 870–876.

Ulfa, N., Jupri, A., & Turmudi, T. (2021). Analisis Hambatan Belajar Pada Materi Pecahan. Research and Development Journal of Education, 7(2), 226. https://doi.org/10.30998/rdje.v7i2.8509

Ulfa, S. W., Nurlita, D., Amirah, N., Fahendra, M. S., & Diartika, E. I. A. (2024). Identifikasi Jenis-Jenis Keragaman Lichenes yang terdapat di Daerah Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Penelitian Inovatif, 4(3), 1741–1750. https://doi.org/10.54082/jupin.670

Wahyuni, I., & Kharimah, N. I. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Mahasiswa Tingkat IV Materi Sistem Bilangan Kompleks pada Mata Kuliah Analisis Kompleks. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 228. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.608

Wahyuningsih, S., Riyan Rizaldi, D., Sartika, D., & Fatimah, Z. (2024). Analisis Epistemological Obstacle Berdasarkan Kesalahan Menyelesaikan Soal Matematika Materi Eksponen dan Logaritma Siswa MA Plus Nurul Islam Sekarbela. Action Research Journal, 1(4), 248–262. https://ejournal.lembagaeinsteincollege.com/ARJ/article/view/154

Yohani, Y., Nurmaningsih, N., & Irvandi, W. (2024). Analisis Hambatan Epistemologi Siswa Dalam Materi Persamaan Eksponen Di Kelas X Sma Borneo Bengkayang. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 75–82. https://doi.org/10.31537/laplace.v7i1.1782

Unduhan

Diterbitkan

2025-12-11

Cara Mengutip

Rindu, O., & Fernandez, A. J. (2025). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Eksponen. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 8(2), 203–209. https://doi.org/10.47662/farabi.v8i2.1278