Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Materi Barisan dan Deret Kelas XI SMA
DOI:
https://doi.org/10.47662/farabi.v7i2.735Kata Kunci:
Kemampuan Pemecahan Masalah, Barisan, DeretAbstrak
Mathematics is a very important lesson that is used in various aspects of life. NCTM math learning improves communication, problem-solving, relationships, and positive attitudes toward mathematics. Polya says problem solving consists of four stages: understanding problems, planning solutions, implementing plans, and producing results. The study investigated the ability of eleventh-grade students to solve problems with row and row material using Polya indicators. The study involved twenty students from UT Karya Dharma High School and used qualitative methods. The results of the analysis show that the problem-solving process is influenced by inexperience in understanding the problem. Students who understand the problem well tend to make mistakes in the application and evaluation formula, while students who lack understanding the problem solve through the stages correctly. Ineffective solutions arise from a less thorough understanding of the problem. It shows how important it is to understand the problem accurately before proceeding to the solution stage.
Referensi
Aliah, S. N., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Berbentuk Cerita pada Materi Segitiga dan Segiempat. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 111–118. https://doi.org/10.24014/sjme.v6i2.9325
Amelia Nurjanah, D., Casilta Widiyanti, Alifiah Sabrina Putri, Fradinda Amelia Hapipah, Hetri Yani Gulo, Rina Sunaryani, Satria Ahmad Syahputra, & Syafira Rizqi Pratiwi. (2023). Penerapan Materi Barisan Dan Deret Pada Matematika Ekonomi Terhadap Model Petumbuhan Penduduk. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 1(2), 01–11. https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v1i2.143
Anggraeni, R., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Kelas VII Pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1072–1082. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.334
Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender.
Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601
Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). Identifikasi Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 17. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3036
Kusuma, R. V., Hidayanto, E., & Chandra, T. D. (2022). Proses Pemecahan Masalah Trigonometri Berdasarkan Teori John Dewey Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1830–1845. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1403
Latifah, T., & Afriansyah, E. A. (2021). Kesulitan Dalam Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Statistika. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2), 134–150.
Lestari, W., Kusmayadi, T. A., & Nurhasanah, F. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1141. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3661
Marfu’ah, S., Zaenuri, Masrukan, & Walid. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 50–54. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). (2023). PISA 2022 Results Factsheets Indonesia. The Language of Science Education. https://oecdch.art/a40de1dbaf/C108.
Rahmadi, F. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Berorientasi pada Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 137. https://doi.org/10.21831/pg.v10i2.9133
Rahman, M. (2019). 21st Century Skill “Problem Solving”: Defining the Concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 64–74. https://doi.org/10.34256/ajir1917
Safitri, I., & Endarini, E. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning dan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 412–418. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.366
Solehah, H., Setiawan, D., Penelitian, P., & Pascasarjana, S. (2023). Kurikulum Merdeka dan Penilaian Pembelajaran Matematika dalam Membangun Generasi Matematika yang Kompeten ( Studi Literatur ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 23929–23940.
Tampubolon, J., Atiqah, N., & Panjaitan, U. I. (2019). Pentingnya Konsep Dasar Matematika pada Kehidupan Sehari-Hari Dalam Masyarakat. Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1–10. https://osf.io/zd8n7/download
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. Paper of Matematohir. https://matematohir.wordpress.com/2019/12/03/hasil-pisa-indonesia-tahun-2018-turun-dibanding-tahun-2015/
Wijayanti, M. D., & Nalurita, I. V. (2024). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Eksponen Ditinjau dari Gaya Belajar. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 33–41. https://doi.org/10.35580/imed37186
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Alviani Milenia Safitri, Muhamad Sofian Hadi
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.